چوب ترمووود

مقالات و توضیحاتی راجع به چوب ترمووود

چوب ترمووود

مقالات و توضیحاتی راجع به چوب ترمووود

مزایای ترمووود

مقاومت در برابر پوسیدگی و قارچ


در طی فرآیند حرارت دادن، مواد مغذی موجود در چوب از بین می‌روند و رشد و نمو پوسیدگی و قارچ‌ها را بسیار دشوار می‌سازد.


 


ثبات بیشتر


چوب عملیات حرارتی شده حاوی سیال بسیار کمی است و مایع کمتری را نسبت به چوب تیمار نشده جذب می کند و پایداری آن را تا 50 درصد افزایش می دهد.


 


عایق بهبود یافته


چوب های عملیات حرارتی متخلخل تر از چوب های دیگر هستند که 25 تا 30 درصد خواص عایق را بهبود می بخشد.


 


سازگار با محیط زیست


هیچ گونه مواد شیمیایی مضر در این فرآیند استفاده نمی شود، بنابراین از هر گونه اثرات مضر زیست محیطی جلوگیری می شود. چوب مورد استفاده، کاج با کیفیت عالی و بدون گره است که از جنگل های معتبر در شمال سوئد می آید.


 


چوب های قدیمی را می توان دور انداخته یا به عنوان چوب تصفیه نشده بازیافت کرد


شما می توانید چوب ترمووود را مانند هر چوب معمولی بسوزانید یا بازیافت کنید، برخلاف چوب آغشته به فشار یا NTR طبقه بندی شده توسط شورای حفاظت از چوب شمال اروپا (Nordiska TräRådet)، که باید به عنوان زباله سمی ته نشین شود.


 


طول عمر بیشتر


هنگامی که چوب با گرما درمان می شود، طول عمر طولانی می شود. هر چه دما بالاتر باشد طول عمر بیشتر می شود. با این حال، استحکام کاهش می یابد، به همین دلیل است که خرید چوب عملیات حرارتی شده از یک تولید کننده دارای مجوز بسیار مهم است.


 همچنین بخوانید: چوب ترمووود چیست؟ چه ویژگی هایی دارد؟



ترک خوردگی کمتر


از آنجایی که عملیات حرارتی پایداری چوب را افزایش می دهد، خطر ترک خوردن را کاهش می دهد.


 


جایگزینی برای چوب سرو و استوایی


چوب ترمووود جایگزین مناسبی برای چوب های وارداتی مانند چوب سدر و کاج اروپایی یا چوب استوایی است. دلیل این امر این است که سرو در فواصل طولانی و اغلب از کانادا حمل می شود. چوب استوایی نیز به مسافت های طولانی منتقل می شود و ممکن است در جنگل های مشکوک با توجه به مسائل زیست محیطی رشد کند. چوب استوایی اغلب به گواهی مبدأ و اصالت و همچنین سایر اسناد نیاز دارد تا به طور قانونی به فروش برسد.


 


رنگی تمام راه


پس از درمان، چوب در تمام طول دارای رنگ قهوه ای طلایی است که به این معنی است که می تواند به راحتی با بریدن یا سنباده زدن بدون تفاوت رنگ قابل توجه کار کند.


 


بدون شیره


این محصول عاری از شیره است زیرا عملیات حرارتی آن را از بین می برد. از آنجایی که شیره ای وجود ندارد، با آزاد شدن شیره، خطر جدا شدن رنگ وجود ندارد.

چوب ترمووود

ترمووود چیست؟

همانطور که از نام آن پیداست چوب سخت یا چوب نرم اصلاح شده حرارتی برای باز کردن برخی از مزایای بسیار چشمگیر عملیات حرارتی شده اند. چوب با استفاده از روشی کاملا طبیعی و غیر سمی درمان می شود، جایی که در دمای بیش از 100 درجه پخته می شود.


فرآیند گرمایش در محیطی انجام می‌شود که فاقد اکسیژن است و ترکیبات آلی را از سلول‌های چوب حذف می‌کند تا چوب را به‌طور دائم تغییر دهد.


محصول چوبی به دست آمده با حداقل جذب رطوبت بسیار پایدارتر است. دوام نیز افزایش می‌یابد و باعث می‌شود حشرات و قارچ‌ها به چوب آسیب وارد کنند و غذای کمی از آن‌ها وارد شود. با محتوای آب کمتر، ترمووود بسیار سبک وزن است و برای طیف وسیعی از کاربردها مناسب است.


علاوه بر تغییر ساختار داخلی چوب در نتیجه عملیات حرارتی شدید، ترمووود متفاوت به نظر می رسد. چوب اصلاح‌شده حرارتی معمولاً ظاهری غنی و قهوه‌ای تیره دارد - ظاهری جذاب و تقریباً عجیب و غریب ارائه می‌کند.


این رنگ شکلاتی را می توان با رنگ بندی مناسب حفظ کرد یا می توان آن را به طور طبیعی به رنگ خاکستری که مورد علاقه بسیاری از معماران و توسعه دهندگان است، رها کرد.


چندین گونه درخت برای اصلاح حرارتی مناسب هستند، از جمله خاکستر، صنوبر، کاج، فریک و ایوس. بلوط به‌طور گسترده‌ای در دسترس نیست که به‌صورت ترمد شده وجود دارد، زیرا در حال حاضر به طور طبیعی بادوام است، اما بسیاری از آنها از روش‌های اصلاح حرارتی برای بهبود ظاهر آن استفاده می‌کنند.


چرا باید چوب اصلاح شده حرارتی را انتخاب کنید؟

چوب ترمد شده مزیت های متعددی را به همراه دارد زیرا وزن سبک و پایداری ابعادی آن تنها دو عاملی است که چوب اصلاح شده حرارتی را به انتخاب اول در بسیاری از پروژه ها تبدیل می کند.


به دلیل دوام و حداقل رطوبت، به اندازه چوب طبیعی تاب نمی خورد یا شکل خود را از دست نمی دهد. در عوض شکل خود را برای سال‌های متمادی حفظ می‌کند تا عملکرد بهینه را با نگهداری بسیار کم تضمین کند. مقاومت آن در برابر کپک، پوسیدگی و حشرات یکی دیگر از نکات مثبت است.


ترمووود نه تنها برای پروژه هایی که در آن استفاده می شود عالی است، بلکه برای محیط زیست نیز مانند جزئیات GardenSite عالی است:


با توجه به روشی که Thermowood® تنها با استفاده از گرما و بخار آب به جای مواد شیمیایی که به طور معمول استفاده می شود، به این فرآیند اجازه می دهد تا بسیار سازگار با محیط زیست باشد. به همین دلیل است که اکثر مردم این فرآیند را در کنار استحکام و دوام آن انتخاب می‌کنند.»

همچنین بخوانید: چوب ترمووود چیست؟ چه ویژگی هایی دارد؟


فرآیند بدون مواد شیمیایی مورد استفاده برای اصلاح چوب در مقایسه با سایر جایگزین های شیمیایی برای سلامتی مفید است. حتی تماس با الوارهای شیمیایی یا تنفس در هوای اطراف آن می تواند برای سلامت انسان مضر باشد. بنابراین ترمووود یک جایگزین سالم و ایمن برای الوارهای معمولی تحت فشار است.


در کجا می توان از ترمووود استفاده کرد؟

به دلیل استحکام و مقاومت در برابر قالب و کیفیت حرارتی عالی، ترمووود یک انتخاب طبیعی برای روکش فلزی است. همچنین می تواند با موفقیت در سایر برنامه های کاربردی در فضای باز، از جمله مواردی که در معرض شرایط مرطوب مداوم مانند عرشه چوبی، سایدینگ و کفپوش قرار دارند، استفاده شود. حتی در محیط‌های کم‌ثبات و با رطوبت بالا، مانند زیرزمین، راه‌حل‌های رشک‌انگیز ارائه می‌دهد.


بر خلاف محصولات چوبی تحت فشار، ترمووود را می توان همراه با فلز استفاده کرد. رطوبت کم آن به این معنی است که فلزاتی که با چوب اصلاح شده حرارتی در تماس هستند به اندازه کافی خورده نمی شوند - اگرچه فولاد ضد زنگ همیشه توصیه می شود.


چگونه می توانم با کیفیت ترین چوب ترمووود را انتخاب کنم؟

شما می توانید با کیفیت ترین محصولات چوبی اصلاح شده حرارتی را در اینجا بیابید. ما در بازار ترمووود پیشگام هستیم. ما اولین نفری بودیم که چوب های سخت دارای گواهی FSC را خارج از صنوبر و کاج اصلاح شده حرارتی استاندارد عرضه کردیم.


ترمووود

چوب اصلاح‌شده حرارتی چوبی است که با فرآیند حرارت‌دهی کنترل‌شده چوب (بیش از ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد) در غیاب اکسیژن که باعث ایجاد برخی تغییرات شیمیایی در ساختارهای شیمیایی اجزای دیواره سلولی ( لیگنین، سلولز و همی سلولز) در چوب می‌شود، اصلاح شده است. به منظور افزایش ماندگاری آن.[1] مقدار کم اکسیژن از سوختن چوب در این دماهای بالا جلوگیری می کند. چندین فناوری مختلف با استفاده از رسانه های مختلف از جمله گاز نیتروژن، بخار و روغن داغ معرفی شده اند.


فهرست

1 فرآیندهای اصلاح

2 شرح فرآیند

2.1 فرآیند وست وود

2.2 فرآیند افلاطون

2.3 تجدید

2.4 Les Bois Perdure

2.5 عملیات حرارتی روغن

2.6 ترمووود

3 ویژگی های چوب اصلاح شده حرارتی

4 بلوغ فناوری

5 شرکت اصلی در صنعت

6 تحقیق در حال انجام

7 همچنین ببینید

8 مراجع

فرآیندهای اصلاح

اولین رویکرد تکنولوژیکی فرآیندهای اصلاح حرارتی چوب، کاغذ Burmester است.[2]


پنج فرآیند مختلف اصلاح حرارتی وجود دارد: ترمووود (یا چوب ممتاز) در فنلاند، فرآیند رتیفیکاسیون (ریتی‌وود، چوب گزینه جدید) و Les Bois Perdure در فرانسه، فرآیند پلاتو در هلند، عملیات حرارتی روغن در آلمان (OHT-Process). [1]


شرح فرآیند

همچنین بخوانید: چوب ترمووود چیست؟ چه ویژگی هایی دارد؟


این بخش برای تأیید نیاز به نقل قول های اضافی دارد. لطفاً با افزودن نقل قول به منابع معتبر به بهبود این مقاله کمک کنید. اطلاعات بدون مرجع ممکن است مشکل ایجاد کرده و پاک شوند. (سپتامبر 2017) (با نحوه و زمان حذف این پیام الگو آشنا شوید)

سه مورد از فرآیندها در یک مرحله با استفاده از روغن (عملیات حرارتی نفت)، نیتروژن (چوب رتی) و بخار (Le-Bois Perdure) انجام می شود.[1] فرآیند ترمو وود شامل خشک کردن، عملیات حرارتی و در نهایت خنک سازی/تهویه مطبوع است و تا 72 ساعت طول می کشد. فرآیند افلاطون شامل هیدروترمولیز، پخت خشک و تهویه است و می تواند تا 7 روز طول بکشد. زمان مورد نیاز بستگی به گونه چوب، عرض و رطوبت اولیه دارد.[3]


فرآیند وست وود

وست‌وود پیشرفته‌ترین فرآیند اصلاح حرارتی مدرن است که در سال 2004 به ثبت رسیده است. این فرآیند در ابتدا برای چوب‌های سخت پردازش شده است که در مقایسه با چوب‌های نرم به دلیل واکنش‌های حرارتی شیمیایی که در چوب‌های سخت در طول عملیات حرارتی ظاهر می‌شوند، پیچیده‌تر هستند. سیستم کنترل کاملاً خودکار Westwood امکان مدیریت عملیات حرارتی هر گونه چوب سخت و چوب نرم را فراهم می کند.[4]


فرآیند افلاطون

یک فرآیند دو مرحله‌ای که ابتدا چوب اشباع شده با آب را به عملیات هیدروترمال در دمای 160 تا 190 درجه سانتی‌گراد در فشار بالا تبدیل می‌کند. پس از کاهش رطوبت چوب به 10 درصد، مرحله پخت در دمای 170 تا 190 درجه سانتیگراد تحت فشار 1 اتمسفر انجام می شود.


اصلاح مجدد

رتیفیکاسیون به کلمه فرانسوی rétification اشاره دارد که به معنای رتیکولاسیون (ایجاد پیوندهای شیمیایی بین زنجیره های پلیمری) و torréfaction (برشته کردن) است. چوب در این فرآیند باید دارای رطوبت 12 درصد یا کمتر باشد که می توان از طریق فرآیندهای خشک کردن ساده به آن رسید. سپس چوب در یک فضای نیتروژن بالا با محتوای اکسیژن بیش از 2٪ قرار می گیرد.[5]


Les Bois Perdure

الوارهای تازه بریده شده ابتدا باید خشک شوند و سپس با استفاده از رطوبت باقیمانده چوب در محیط بخار حرارت داده شوند.


عملیات حرارتی روغن

چوب در حمام روغن بین 180 تا 220 درجه سانتیگراد قرار می گیرد. این فرآیند همچنین می تواند با افزودنی های شیمیایی برای تغییر چوب به روش های دیگر استفاده شود.


ترمووود

این فرآیند شبیه به درمان Les Bois Perdure است که از یک محیط بخار در فشار اتمسفر برای تصفیه چوب استفاده می کند. با این حال، این فرآیند همچنین می تواند بر روی چوب "سبز" استفاده شود و تا سال 2004 پرمصرف ترین فرآیند تجاری بود.[3][6]


ویژگی های چوب اصلاح شده حرارتی

مزیت اصلی این است که می توان از چوب نرم برای کاربردهایی استفاده کرد که به دوام بالایی نیاز دارند، که ممکن است به عنوان دوستدار محیط زیست دیده شود. طبق استاندارد اروپایی EN 350-2، کلاس دوام 1-3 را می توان از گونه های چوب نرم غیر بادوام (کلاس 5) بدست آورد.[7]


عیب اصلی این است که در نتیجه دماهای بالا استحکام کاهش می یابد. به طور کلی استحکام خمشی با کاهش بیشتر در دماهای بالاتر تا 30 درصد کاهش می یابد.[8]


مقاومت بیولوژیکی در برابر برخی (نه همه) میکروارگانیسم ها و حشرات بهبود یافته است. با این حال، به دلیل تجزیه ترکیبات آلی فرار (VOC) خواص ضد میکروبی چوب نیز ممکن است کاهش یابد.[9] کوچک شدن و تورم تا 50 تا 90 درصد کاهش می یابد.رنگ چوب درمان شده تا حدودی تیره شده است.


به عنوان یک اصل، فرآیند عملیات حرارتی را می توان بر روی همه گونه های چوب انجام داد.


بلوغ فناوری

چوب اصلاح شده حرارتی این روزها فقط یک موضوع دانشگاهی نیست. عملیات حرارتی چوب قبلاً چندین سال است که در بازار نفوذ کرده است. همچنین مقداری ورودی صنعتی در تحقیق و توسعه وجود دارد. مؤسسه تحقیقات منابع طبیعی در دانشگاه مینه‌سوتا دولوث کوره‌ای در مقیاس آزمایشی برای تحقیق در مورد اثربخشی اصلاح حرارتی بر روی گونه‌های درختی مینه‌سوتا که استفاده ناکافی شده‌اند برای گسترش بازارهای چوب دارد.


چوب ترمووود به دلایل مختلف مسلماً مصالح ساختمانی بهتری نسبت به چوب اصلاح شده حرارتی است. ایده گرم کردن چوب تا دمای شدید به منظور ایجاد یک محصول پایدارتر که منشا آن فنلاند است، معماری و فرآیندهای ساختمانی خاص را برای همیشه تغییر داده است. در این وبلاگ، ما در مورد روند واقعی تبدیل الوار معمولی به ترمووود و نتیجه نهایی بحث خواهیم کرد.


به گفته NORclad، «ترمووود با عملیات حرارتی چوب نرم اسکاندیناوی تا دمای 180 تا 230 درجه در کوره‌های محفظه‌ای ویژه تا 96 ساعت ایجاد می‌شود. بخار به عنوان یک گاز محافظ استفاده می شود و به جلوگیری از شکافتن و آسیب دیدن چوب در طول درمان کمک می کند.


فرآیند اصلاح حرارتی نیاز به یک کوره کنترل‌شده توسط کامپیوتر دارد، بنابراین هر تکه چوب را می‌توان تا دمای مناسب گرم کرد و هر تکه چوبی که گرم می‌شود دقیقاً مانند قطعه بعدی است. به گفته ABODO، «اصلاح حرارتی با استفاده از بخار و دماهای بالای بیش از 190 درجه سانتیگراد به دست می آید. ترفند واقعی این فرآیند در مرحله خنک سازی و بازسازی است. فرآیند اصلاح نیاز به یک کوره کنترل شده توسط کامپیوتر دارد تا اطمینان حاصل شود که هر تکه چوب با مشخصات و کیفیت صحیح اصلاح شده است. در پایان فرآیند، رطوبت چوب حدود 7 درصد رطوبت است و خواص شیمیایی و فیزیکی به طور دائمی تغییر کرده است.


این فرآیند گرمایش یک تغییر شیمیایی را در خود چوب القا می کند. این تغییر شیمیایی در نهایت چیزی است که باعث یک محصول نهایی بادوام تر می شود. برخی از تغییراتی که رخ می دهد عبارتند از:


محصول نهایی با ثبات تر. هنگامی که ترکیب چوب تغییر کرد، الوار بادوام تر و پایدارتر می شود و آن را به چوب مطلوب تری برای کار تبدیل می کند. هیچ فاکتور دیگری در نظر گرفته نشد، اگر بخواهید بین چوبی که پنج سال استحکام دارد یا سی سال، یکی را انتخاب کنید، کدام را انتخاب می کنید؟ البته باید با چوبی بروید که بیشترین دوام را دارد. گرمای شدید هر نوع رطوبت را از چوب خشک می کند، به این معنی که احتمال رشد هر نوع کپک یا قارچ در چوب بسیار کم است. چوب اصلاح‌شده حرارتی به تغییرات رطوبت واکنش نشان نمی‌دهد که همچنین منجر به جلوگیری از تاب برداشتن می‌شود و به چوب اجازه می‌دهد شکل و کیفیت خود را برای دهه‌ها حفظ کند.


یک مصالح ساختمانی سازگار با محیط زیست. ترمووود حاوی هیچ گونه مواد شیمیایی یا سمی نیست که آن را به یک مصالح ساختمانی ایمن تر و پایدار تبدیل می کند. 


مقاومت طبیعی در برابر پوسیدگی، پوسیدگی و رشد باکتری/قارچ. به دلیل دمای بسیار بالایی که هر تکه چوب باید از آن عبور کند، ترمووود به طور کامل از هر نوع رطوبت پاک می شود. با محصول خشک نهایی، چوب محیطی مهمان نواز برای چیزهایی مانند حشرات، حشرات، کپک ها، قارچ ها و غیره باقی نمی ماند.